Naum.pl

4 książki na zmartwiony umysł

2019-10-03

W sierpniu pisaliśmy o niepotrzebnym zamartwianiu się, czyli sytuacjach, na które nie mamy wpływu i zamiast wykonywać swoje codzienne czynności, czy po prostu cieszyć się życiem, to powodują, że przeżywamy psychiczne męki.

Są oczywiście różne przyczyny tego, że się zadręczamy różnymi problemami, mają również różny kaliber wielkości. Są małe problemy i te wielkie, które być może wymagają konsultacji z inną osobą, lub nawet specjalistą.

Często jednak - a mamy jesień, a więc aura za oknem nie zachęca do optymizmu - martwimy się na zapas i zupełnie niepotrzebnie, a wiedzę o tym jak sobie radzić w takich sytuacjach możemy czerpać choćby z książek.

W dzisiejszym artykule przedstawię wam listę książek, które pomagają zwalczyć nasze negatywne myślenie, które pomagają przetrwać chwile kiedy się martwimy, że coś pójdzie nie po naszej myśli.

Spis treści

Jak przestać się martwić i zacząć żyć

Książka - Jak przestać się martwić i zacząć żyć

Książka (angielski tytuł “How to stop worrying and start living”), której autorem jest Dale Carnegie (amerykański pisarz specjalizujący się w tematykach psychologicznych i historycznych), to pierwsza pozycja która przychodzi nam do głowy.

Autor nazywa zamartwianie się nałogiem. Trudno nie przyznać mu racji, bowiem poza osobami, które martwią się od czasu do czasu, ale które mają dość zdrowe podejście do przydarzających się sytuacji życiowych, są także takie, które wszędzie widzą jakiś potencjalny problem i powód do niepokoju i tak książka jest głównie dla nich.

W książce znajdziemy masę przykładów wziętych z życia, które opisują różne historie ludzi, z którymi rozmawiał Dale Carnegie, a treść książki została podzielona na osiem części.

Stopniowo przechodzimy więc od wyjaśnień czym są zmartwienia i jakie mogą mieć negatywne skutki, przez naukę jak przeanalizować zmartwienia, do porad w jaki sposób walczyć ze zmartwieniami.

W części czwartej książki poznamy siedem sposobów, które pomogą nam zachować spokój, więc warto sięgnąć po te treści i to co proponuje autor, zaś w części ostatniej poznamy jego historię i to jak sam pozbył się swoich zmartwień.

Na sam koniec autor przedstawia wspomniane wcześniej historie ludzi i metody w jaki sposób oni radzili sobie ze swoim niepokojem.

Książka zbiera bardzo dobre recenzje i jest polecana jako pozycja, która może nie jest zbyt odkrywcza, niemniej dość kompleksowa w wiedzę i jest określana jako pozycja interesująca, do której warto jest wracać.

Zobacz opis i cenę książki

Jak mniej myśleć

Książka - Jak mniej myśleć

Jest to książka, która może bezpośrednio nie dotyczy tematyki zamartwiania się, niemniej polecam ją jako poradnik dla osób, które mają tendencję do ciągłego analizowania. Moim zdaniem jest to bliskie tematyce dzisiejszego artykułu, ponieważ często mamy tak, że zamartwiamy się przez ciągłe analizowanie sytuacji, nakręcamy się. Martwimy się, bo poprzez analizę dopowiadamy sobie różne negatywne zakończenia sytuacji które nam się mogą przytrafić.

O tym jest ta książka. Przeznaczona dla ludzi, którzy za dużo myślą, którzy z powodu stresu nie są w stanie pozbyć się negatywnych myśli, którzy mają wrażenie, że to jacy są jest zwyczajnie dziwne, więc czują się wyobcowani. Autorka (Christel Petitcollin), na 232 stronach opisuje stara się przekonać czytelnika, że bycie "nadwydajnym mentalnie" można wykorzystać w pozytywny sposób. Pozycja jest dość lekka, a opinie o niej są mocno podzielone.

Zobacz opis i cenę książki

W pułapce myśli

Książka - W pułapce myśli

Pełny tytuł książki to “W pułapce myśli. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem”. Autorami książki są Steven C. Hayes (znany z książki “Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany.”) i Spencer Smith.

Tę książkę polecam ponieważ stara się ona przekonać czytelnika, żeby skupił się na rzeczach naprawdę ważnych. Prawda jest taka, że nie na wszystko mamy wpływ, a jak nie mamy na coś wpływu, to niezależnie od tego, czy będziemy się martwić, czy nie, to niczego to nie zmieni. Wynik nie zależy od nas. Dlatego ważna jest tu sprawa akceptacji, która ułatwia zarówno zmianę nastawienia z negatywnego na pozytywny (lub chociaż obojętny), jak i wygrać z lękiem, czy negatywnymi myślami o sobie.

Są sposoby ucieczki od negatywnych myśli, a część z nich została zaproponowana w tej książce. Są różnego rodzaju ćwiczenia bazujące na wizualizacji problemów, zaś książka zachęca do tego, by nie bać się otworzyć przed samym sobą.

Zobacz opis i cenę książki

Kurs pozytywnego myślenia. Moja wewnętrzna moc.

Książka - Kurs pozytywnego myślenia. Moja wewnętrzna moc.

Ostatnią propozycją na dziś jest pozycja Beaty Pawlikowskiej, skierowana do wszystkich którzy pragną zmienić swoje nastawienie i życie na lepsze.

Książka podkreśla jak ważna jest zmiana samego nastawienia, że gdy nam się to uda, to będą nam się przytrafiały po prostu lepsze rzeczy, zdarzały lepsze sytuacje (lepsze decyzje, lepsze propozycje, lepsi poznani ludzie).

Z książki dowiemy się o mechanizmach działających w naszej podświadomości, jest więc trochę suchej wiedzy, natomiast w dalszych rozdziałach znajdziemy sporo ćwiczeń, które w formie trochę pamiętnika/notatnika mają na celu wytworzenia w naszych mózgach pozytywnych myśli.

Z pewnością ciekawa pozycja, warta swojej uwagi.

Zobacz opis i cenę książki

Podsumowanie

Książki oczywiście nie naprawią od razu naszych wieloletnich przyzwyczajeń, niemniej z pewnością są dobrymi drogowskazami dla tych, którzy chcieliby zmienić swoje nastawienie, podejście do życia i przestać się martwić, a myśleć bardziej pozytywnie i o rzeczach na które mają wpływ.

Artykuły powiązane

Jak przestać się martwić

Photo by Nicole Honeywill on Unsplash